Fenntarthatóság

  • környezetvédelem , klímaváltozás , hulladékmentesség

  • 2020-04-22

Zöldkáté járvány idejére – Koronavírus és a környezettudatosság

Világjárvány. A károsanyag-kibocsátás csökken, az ózonréteg regenerálódik, vadállatok merészkednek a karantén alá került városokba. De mi lesz az egyéni döntéseinkkel ebben a teljesen ismeretlen helyzetben? Tarthatóak-e most is a zöld elveink?

Nem kell sokat böngésznünk, ha szeretnénk naprakészek maradni a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban: nyilvánvaló, hogy ez a legnagyobb kihívás, amellyel a fejlett országok lakóinak az utóbbi évtizedekben szembe kellett nézniük. Miközben gyakorlatilag fenntarthatatlanná vált az eddigi életvitelünk, egy dinamikusan változó, új világhoz kell alkalmazkodnunk – felmerül a kérdés, hogy a megszokottból mit menthetünk át ide?

A környezettudatosság ebben a helyzetben sem veszített az aktualitásából. A gyárleállások, a légi és autóforgalom visszaesése csökkentették a károsanyag-kibocsátás mértékét, de az elmúlt hetekben visszazuhant a talaj- és a vízszennyezettség is. Néhány elnéptelenedett városban vaddisznók portyáznak az utcákon, mi pedig – végre – igyekszünk jobban odafigyelni az egészségünkre.

Valójában ebben a pillanatnyi javulásban ugyanaz aggasztó, mint a járványban: minden ideiglenes. Valószínűleg elsősorban az Egyesült Államok és Kína, de lényegében az összes érintett ország igyekszik majd mielőbb elérni a kibocsátás korábbi mértékét, „visszatérni a régi kerékvágásba”.

De a járvány idején mi mennyire ragaszkodhatunk a környezettudatossághoz – egy egyéni, inkább morális döntéshez? 

A fertőzésveszély miatt most sok helyen kizárólag előrecsomagolt pékáruk és zöldségek sorakoznak a polcokon, tömegközlekedés helyett hosszabb távokra érdemesebb az autót választani, a házi, teafaolajos fertőtlenítők helyett hipót használunk – a járvány, úgy tűnhet, ellehetetleníti a zöld opciókat. A legérdekesebb kérdés sajnos jelenleg az, hogy vajon elengedhetjük-e az elveinket, ha a társadalom biztonsága a cél.

A zöld életmód rengeteg tervezéssel és átszervezéssel jár, amelyeket most különösen nehéz kivitelezni; de azt sem szabad elfelejtenünk, hogy sokaknak jelent hatalmas jövedelemkiesést a járvány. Bár ideális esetben nem szabadna pénzkérdéssé tenni a természettudatosságot, sajnos tény, hogy arányaiban gyakran olcsóbbak a szennyezéssel és hulladékkal járó megoldások.

Akkor mit tehetünk?

1) Pánik helyett kovász!

Ha nem akarunk előrecsomagolt kenyeret vásárolni, véletlenül valaki épp előttünk vásárolta fel a teljes raktárkészletet élesztőből, vagy csak hiányzik egy házi kedvenc, neveljünk kovászt! Az otthoni, kovásszal sült kenyér egészségesebb alternatíva az élesztős péktermékeknél: nincs benne cukor, adalékanyagok, és nem is puffaszt. Szerencsére rengeteg receptet találhatunk a neten, amelyeket kipróbálhatunk.

2) Csomagolásmentes házhozszállítás?

Ahogyan azt a kanadai Strategy is írja, az egyik legnagyobb kihívás a természettudatosság számára az lesz, hogy az eddig támogatott környezetbarát megoldások (mint a saját zacskók vagy befőttesüvegek) használata lehetetlenné vált. Egyébként is rengetegszer ütközik falba a zöld megoldások bevezetése – gondoljunk csak a közfelháborodásra Nagy-Britanniában, amikor a McDonald’s műanyag helyett papírszívószálakat adott az üdítőihez.

Szerencsére erre is van megoldás: a Ligeti Csomagolásmentes Bolt házhozszállításával továbbra is folytathatjuk a zero waste utunkat. Az ország egész területére szállítanak, de az előre leadott rendeléseket akár az üzletekben is átvehetjük.

3) Nézzünk szét a környéken!

A csomagolásmentesség mellett talán ritkábban esik szó arról, hogy honnan is származnak a termékek, amiket megveszünk: a „bio” vagy az „öko” még mindig gyakoribb hívószavak, mint a „hazai” vagy a „szezonális”. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy ha minél kisebb ökológiai lábnyomú terméket szeretnénk venni, akkor érdemes olyat választani, aminek épp szezonja van, és nem kell sokat utaznia ahhoz, hogy a polcokra kerüljön. A Tudatos Vásárló 2017-es gyűjtése segít válogatni a hazai vásárlóközösségek között – így nemcsak környezettudatosan vásárolhatunk, de egy gazdaságilag megterhelő időszakban itthoni vállalkozásoknak is segíthetünk.

A termelők összegyűjtésében és könnyebb elérésében segít egy magyar fejlesztésű applikáció, a KofaGO. A termékek között az alapján válogathatunk, hogy miért mennyit szeretnénk maximum fizetni vagy utazni – a vásárlás lebonyolítása után pedig értékelhetjük is az élményt. Eladóként is nyitva áll előttünk az alkalmazás: ingyenes a termékek feltöltése és a hirdetés.

4) Támogasd a magyar vállalkozásokat!

Ha már hazai, fontos megemlíteni a kisebb projekteket is. Talán a járvány segít átértékelni a fogyasztói döntéseinket, rávilágítani, hogy mire elengedhetetlen költenünk, és mire nem; ha mindenképp vásárolni szeretnénk, a fast fashion helyett egyébként is érdemes a vintage darabokat, a nagykereskedelmi otthoni kiegészítők helyett pedig a sokkal minőségibb, kézzel készült használati tárgyakat választani. Utóbbira remek platform a Meska, az Instagram pedig szinte kifogyhatatlan tárháza a second hand butikoknak, mint a Levendulatoby, a Vintage treats vagy a Nimfa.

5) Itt az idő kipróbálni pár házi praktikát?

Ha eddig túl körülményesnek tűnt egy komposzt felállítása a konyhaszekrényben, esetleg kozmetikumokat vagy tisztítószereket keverni a spájzban, talán most több időnk van zero waste és környezetbarát háztartási megoldásokkal kísérletezni. A lakáskomposzttal akár évente 100 kilogrammal csökkenthető a kommunális hulladék mennyisége (fejenként!), egyébként pedig teljesen szagtalan és olcsó. A hulladekmentes.hu útmutatójával különösen egyszerű belevágnunk.

A fertőtlenítés és a self-care talán soha nem volt aktuálisabb, mint most. Nem kell megijednünk a drogériák üres polcaitól sem: nagyon egyszerűen készíthetünk természetes összetevőkből vegyszermentes tisztítószereket és kozmetikumokat – például a Zöldház vagy Lukrécia kencéi receptjeivel.

Takács Anna

Fotók: Unsplash