Fenntarthatóság

  • élelmiszerpazarlás , applikáció , Munch.hu , környezetvédelem

  • 2020-12-10

Ments ételt! Munch.hu az ételpazarlás ellen

Ételpazarlás és környezetszennyezés – két 21. századi probléma, amire a Munch.hu csapata komplex megoldást kínál az ételmentésen keresztül. Széles kínálatukból bárki kedve szerint válogathat, legyen az illető gasztroőrült vagy ételérzékeny.

Szerző: Szabó Marianna

Az anyagi haszonszerzést és a környezettudatosságot nem kell külön választani, mivel valójában a kettő egymást erősíti, mondja el Wettstein Albert, a Munch.hu ételmentő applikáció egyik alapítója. 

„Akinek nem jelent elég motivációt a környezetvédelem, annak motivációt fog jelenteni az anyagi ösztönző. Onnantól kezdve, hogy megvannak ezek az ösztönzők, és jobban megéri a környezettudatosságot választani – nem kidobni az ételt, hanem megmenteni – , akkor tud igazán elindulni a változás. Viszont bízunk abban is, hogy akik a Munchot választják, azok számára meghatározó lesz a Munchban rejlő ételmentés élménye.”

Így kedvez a Munch csapat mindkét fél számára, miközben egyre nagyobb közönséget von be a jó ügy érdekében.

Mi az a Munch.hu?

Egy weboldal és applikáció, amelynek megalkotója négy egyetemista fiú. A Munchcsal együttműködő vendéglátóegységek egy online felületre töltik fel az aznap megmaradt ételeket 50-70%-os árkedvezménnyel, amiket a vendégek ezen a felületen keresztül lefoglalnak, majd egy meghatározott időn belül átvesznek. Ha a kedvenc helyed felkerül a Munch oldalára, akkor ezentúl az eredeti ár töredékéért is ehetsz menüt ott. Ha nem ragaszkodsz a kedvenc helyedhez, akkor rákereshetsz a legközelebbi helyek felhozatalára, és a finom és olcsó Munchok közül válogathatsz. A csapat nagy erőkkel dolgozik azon, hogy minél több helyen találkozhassunk Munch-lelőhelyekkel, másrészt azon, hogy olyan kiegészítő szolgáltatásokat tudjanak kialakítani számunkra, amelyek felhasználásával hosszú távon társadalmi normává válhat a tudatosabb fogyasztás.

Ételmentők

Jelenleg száz partnerrel, ételnagykövetekkel és a Facebook-csoportjukban közel 10.000 fős közösséggel büszkélkedhetnek. Ez utóbbi platformon nem csak ínycsiklandozó ételeket találhatunk, hanem ahogyan mi is, úgy az alapító tagok is nyomom követhetik az ennivalók minőségét. Emellett pedig az alkalmazáson belül a vásárlok véleményt írhatnak a kiszolgálás és a megvásárolt étkek színvonaláról, ezzel is biztosítva, hogy valóban kifogástalan lehessen a csomagok tartalma. A Munch a meglepetés erejével növeli az élményt, hiszen a partnerek nem tudhatják előre, hogy aznap éppen milyen ételek fognak megmaradni, de a speciális étrenddel rendelkezők így is kedvük szerint válogathatnak. A felületen szűrők beállításával találhatunk vegán és vegetáriánus helyeket, de ezenkívül cukor-, glutén-, laktóz- és szójamentes Munchokra is leszűkíthetjük a keresést. 

A kezdeti kemény munka meghozta a gyümölcsét, mára már a leendő partnerek maguk keresik fel a Munch csapatot, de ha ez sem lenne elég, akkor egy gyorstalpaló után magunk is kezdeményezhetjük ételmentőkként egy-egy kávézó vagy pékség partnerré válását. Albert elárulja, hogy a globális lábnyomunk csökkentését nem csak az ételmentés révén képzelik el:

„Próbálunk odafigyelni, hogy motiváljuk a partnereinket arra, hogy környezetbarát csomagolásokat használjanak, vagy legyen lehetőség a saját ételdoboz használatára. Ez utóbbi használatát feltüntetjük az alkalmazáson keresztül azoknál a helyeknél, ahol erre van lehetőség. Jelenleg nagy erőkkel dolgozunk azon, hogy ez a megoldás ne jelentsen túl nagy kiadást a partnereink és a felhasználók számára. Arra törekszünk, hogy minél zöldebb legyen az egész működésünk, ami a saját életünkre vonatkozólag is igaz. Szeretnénk minél több embernek átadni a szemléletmódunkat.”

Munch praktikák

Magyarországon átlagosan évente 40 kg ételt dobunk ki fejenként, miközben a hivatalos statisztikák szerint több mint kétszázezren alultápláltak, összesen pedig egymillióan nehezen jutnak élelemhez. Ezért is a Munch csapata folyamatosan naprakész és egyszerű praktikák használatára hívja fel a figyelmet a Facebook- és az Instagram-oldalain, amelyek segíthetnek ennek csökkentésében. Például az olyan technikákra, min az étel lefagyasztása, a barátok vendéglátása vagy a rászorulóknak való adakozás, amennyiben a kelleténél nagyobb adag ételt készítettünk el.

Albert szerint a főzés során fontos annak tudatos megtervezése, kezdve a bevásárlólistával. Ezzel a módszerrel elkerülhetjük a fölösleges élelmiszerek megvásárlását, amik végül nagy eséllyel a kukában landolnának. Ezt kiegészíthetjük a csomagolásmentes boltok igénybevételével, ahol pontosan akkora mennyiséget vásárolhatunk, mint amennyire szükségünk van. A már meglévő élelmiszereinket pedig fontos, hogy a lejárati idejük sorrendje alapján fogyasszuk el.

„Az egyik leggyakoribb hiba, hogy a csomagolásokon lévő minőség megőrzésének és a fogyaszthatóságának a dátumát gyakran rosszul értelmezzük.” A minőségmegőrzési idő olyan élelmiszereken kerül feltüntetésre, amelyek a jelzett dátum után az élvezeti értékükből veszíthetnek, és a gyártó addig a bizonyos napig garantálja, hogy az adott termék minőségében a legjobb. Azonban ez nem azt jelenti, hogy az érintett termék a javasolt dátum után már nem alkalmas fogyasztásra. A fogyaszthatósági idő az, ami biztonsági okokból fontos számunka, mivel a biztonságosság a megadott dátum után már nem feltétlenül garantálható. Bár gyakran 5-10 nappal a tényleges fogyaszthatósági idő lejárta előtti dátumot tüntetnek fel a csomagoláson a garanciavállalás maximalizálása érdekében. Vagyis a legtöbb étel még a fogyasztáshatósági dátum után is ehető. Ezért mielőtt még kidobnánk a romlottnak vélt terméket, érdemes először megszagolni vagy megkóstolni azokat.

A siker kezdete és akik mögötte állnak

Az elmúlt években az alapítókat sokfelől érte impulzus a zöldebb életmód kialakításával kapcsolatosan. Közülük Wettstein Albert, Zsoldos Botond és Perepelica Kirill a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói, míg Zwecker Bence külföldön folytatott tanulmányokat. Botond és Kirill az egyik üzleti esetoldó kurzuson kezdtek el közösen gondolkodni a fenntarthatóságról. Albert eközben az USA-ban volt szemtanúja annak, hogy az ételpazarlás mekkora méreteket is ölt, mialatt folyamatosan közös ötleteken törték a fejüket Bencével.

„Amikor Bencével tanácskoztunk, elég széles spektrumon zajlottak a beszélgetéseink. Az ötleteink nem feltétlenül összpontosultak kizárólag az ételpazarlás köré, de valószínűleg pontosan emiatt nem szerettünk bele egyikbe sem. Nem volt meg bennük az a plusz, amiért igazán érdemes lenne dolgoznunk vagy hosszú távon lelkesek tudnánk maradni.”


A Munch csapata

Végül 2020 júliusában találkozott a két csapat egy Corvinus diákszervezeti előadáson, ahol rájöttek, hogy párhuzamosan mindvégig ugyanarra a problémára keresték a válaszokat. Ennek felismerése után pedig nem volt megállás, szinte azonnal elkezdődött a közös munkájuk. Kezdetben a megbeszéléseik Albert nappalijában zajlottak, és miután megszületett a koncepciójuk, ellátogattak fővárosi éttermekbe. Nem kész megoldással keresték fel ezeket a helyeket, hanem párbeszédbe kezdtek velük. Arra voltak kíváncsiak, hogy átlagosan mennyi étel is marad meg nap végére, mit kezdenek vele, és mennyire hajlanak afelé, hogy megmentsék az egyébként kifogástalan ételeket. Csak miután összeállt a kép, akkor fejlesztették le a mobilalkalmazást és a weboldalt.

„Egy valódi problémára egy valódi megoldást szerettünk volna kínálni, anélkül, hogy csakis a saját elképzeléseinkhez ragaszkodnánk. Sokkal inkább ezekből a beszélgetésekből leszűrt tanulságokon keresztül alakítottuk ki a megoldásunkat.”

Hogyan tovább?

Bár az elmúlt pár hónap hosszú és fárasztó napokból állt a csapatnak, Albert szerint a folyamatos pozitív visszajelzéseknek, illetve egymás motiválásának köszönhetően a lelkesedésük továbbra is töretlen. A vírus miatt otthonról dolgoznak és tartják egymással a kapcsolatot. Örülnek annak, hogy az aktuális helyzet ellenére egy jó hangulatú légkör jöhetett létre közöttük, és remélik, hogy hamarosan személyesen is folytathatják a közös munkát.

„Most tartunk ott, hogy egy gyors növekedés után arra kell az energiánkat összpontosítani, hogy stabilizálni tudjuk a Munch működését, hogy egy fenntartható szervezetté válhassunk, ahol stabilan és kiszámíthatóan tudunk dolgozni azokkal, akik velünk mentenek ételt.”

Ennek ellenére nemrég nagy bejelentés történt, miszerint nem csak a fővárosban vehetjük igénybe a szolgáltatásaikat, hanem Szegeden, Győrben, Pécsett és Debrecenben is. A tervük hosszútávon az, hogy a nagyobb városokon kívül, kisebb településeken is elérhetőek legyenek.

„Ahol van étterem, ott van maradék is. Ahol van maradék, ott muszáj, hogy legyen Munch is.”

Segítség a rászorulókon a Munchon keresztül

Az adakozó kedvűek október 10-én, a hajléktalanság világnapján az applikációban és a honlapon is „JótEvő Munchokat” vásárolhattak meg pár száz forintért, amit a Munch csapat eljuttatott a Magyar Máltai Szeretetszolgálat egyik hajléktalanszállójára. Az eseménynek köszönhetően 49 adag ételt vittek el az intézményben éjszakázók számára. Albert elárulta, hogy először ezt egy egyszeri alkalomnak gondolták annak ellenére is, hogy számukra egyértelmű volt az alkalmazáson keresztül történő jótékonykodás biztosítása. Végül azonban annyira sikeresnek bizonyult az akció, hogy az összegyűlt adomány mennyiségéből két alkalommal is rendeztek ételosztást.

„Miután láttuk, hogy ez működik és hatásos, igyekszünk olyan partnereket keresni, akik részt vennének ebben. Szeretnénk beépíteni szolgáltatásaink közé az adakozást, hogy állandó lehetőség legyen a felhasználóink számára.”