gyerekek , gyerekként kórházban , KórházSuli
2020-05-17
KórházSuli a koronavírus idején
Avagy hogyan tanuljunk a világtól elzárva?
A KórházSuli Alapítványt talán nem szükséges bemutatnunk; a csapatot és munkájukat korábbi cikkünkben ismertettük. Ezúttal arról kérdeztük őket, hogyan hatott tevékenységükre a koronavírus miatt kialakult helyzet.
Szerző: Sturcz Ágnes
A digitális oktatás sok család számára jelent nehézséget. A megfelelő technikai eszközök hiánya mellett számos esetben a tanulás felügyelete és a házi feladatban való esetleges segítségnyújtás jelent gondot, hiszen nem mindenki tud otthon maradni; többek között az egészségügyben dolgozó szülők sem. Az ő gyermekeik számára ajánlotta fel és szervezte meg a segítséget a KórházSuli Alapítvány csapata.
Izoláltságban lenni és tanulni
Az utóbbi hetekben, sőt hónapokban különböző mértékben, de mindannyian megtapasztalhattuk a bezártságot és az azzal járó nehézségeket. Egyik napról a másikra felborult az életünk, a hirtelen változásokhoz pedig nagyon gyorsan kellett alkalmazkodnunk. Emellett pedig egyfajta szorongató bizonytalanság is a mindennapjaink része lett. Ez a helyzet nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek számára is nyomasztó tud lenni. Pedig sokan vannak közülük, akiknek ez az állapot korántsem idegen.
A hosszú betegségből gyógyuló gyerekek hasonló érzéseket élnek meg, amikor hónapokon át barátaiktól, osztálytársaiktól elzárva otthon vagy a kórházban kell feküdniük. Amellett, hogy ezek a körülmények lelkileg rendkívül megterhelőek, a tanulást is megnehezítik. Ilyenkor nem egyszerű koncentrálni, nem elég a motiváció, és sokszor jelent kihívást a tananyag megértése tanári segítség nélkül. Ezekre a problémákra kínál megoldást a KórházSuli Alapítvány az iskolából kimaradó beteg gyerekek számára immár hatodik éve.
Azonban mivel a járvány miatt az otthon maradt gyerekek száma – mondhatni – drasztikusan megnövekedett, az Alapítvány is kibővítette célcsoportját: a rendhagyó szituációra való tekintettel az egészségügyben dolgozó szülők részére is felkínálták a lehetőséget, hogy gyermekeiknek a főbb tantárgyakból online órákat tartva enyhítsenek némileg a rájuk nehezedő terheken.
Kép forrása: www.facebook.com/korhazsuli/
„Az eszközeink már rendelkezésre álltak, és az online tanításban is rutinosak vagyunk, így gyorsan tudtunk reagálni a kialakult járványhelyzetre” – mondta az Alapítvány vezetője, Tóthné Almássy Monika.
Egymást segítő civilek
Az alapítvány – amellett, hogy igen nagy önkéntesbázissal rendelkezik – az egészségüggyel, illetve több egyetemmel is összeköttetésben áll, így adott volt a lehetőség az együttműködésre és a hatékony szervezésre. Az ország számos pontjáról jelentkeztek az egészségügyi dolgozók gyermekei, hogy részt vennének az őket megcélzó új projektben. Emellett közel 300 új önkéntes – javarészt egyetemista – jelentkezett, akiknek külön előnyös, hogy a kötelező gyakorlatukat itt teljesíthetik.
„Természetesen a beteg gyerekekkel is folytatjuk a munkát, csak annyi a változás, hogy a személyes találkozások szünetelnek, az egész projekt online felületeken zajlik” – mesélte az Alapítvány vezetője. Ehhez a szervezők az önkéntesekkel együtt dolgozva online tanulószobákat alakítottak ki, amelyek igény szerint akár egyéni, akár csoportos foglalkozásokra is alkalmasak.
A korábban kórházpedagógusként dolgozott Monika lelkesen mesélt ennek a módszernek a sikereiről: „Azt látjuk, hogy ez számos értéket tud behozni a tanulási folyamatba. Az önkénteseink nagyon kreatívak, rengeteg ötletük van, hogy hogyan tegyék érdekessé az órákat. Van, aki egy nagy hajót rajzolt, amivel »elhajózhatnak a gyerekek a számszigetre, ahol az elgurult aranyat számolgatják«, és a diákok matrózpólóban várják az órákat. De a felsős csoportok is izgalmas történetekbe, kalandokba ágyazva tanulhatnak, különböző projekteken dolgozhatnak együtt. Ezt a fajta személyre szabott »örömtanulást« próbáljuk a KórházSuliban a kezdetek óta megvalósítani. Azt gondolom, ez az ideális a gyerekek számára.”
Kép forrása: www.facebook.com/korhazsuli/
A projekt megvalósulásához az Alapítványt támogató cégek számítástechnikai eszközökkel járultak hozzá, ugyanakkor a civil szervezetek között is még jobban felerősödött a kölcsönös együttműködés. A Bátor Tábor például az önkéntesek toborzásában nyújtott segítő kezet, míg a KórházSuli a Bátor Tábor által szervezett online tábort népszerűsíti. De mint megtudtuk, megkereste a szervezetet az SOS Gyermekfalvak is: több tanuló jelentkezett a programra az általuk felkarolt gyerekek közül, sokan olyanok, akik idén érettségiznek, így különösen nagy nyomás helyeződik rájuk.
Magányra kényszerülve
A nagy nyomás nem ismeretlen azonban az Alapítvány érettségiző önkéntesei számára sem. A projektben ugyanis egyetemisták mellett középiskolások is részt vehetnek, akik az online tananyag fejlesztésében, valamint az újonnan becsatlakozó önkéntesek továbbképzésében segítenek. „Sajnos az érettségi miatt nem tudtam részt venni a mostani eseményekben, nagy volt a bizonytalanság. Az emelt érettségi helyszínekről például csak egy héttel a megrendezésük előtt kaptunk értesítést.” – mondta el a Kórházsuli Alapítvány önkéntese, Almási Liza.
Az Alapítvány vezetője szintén arról számolt be, hogy a projektben részt vevő új diákok jelenlegi helyzete, valamint az eddig is támogatott beteg gyerekek lelki megterhelése között erős a párhuzam. „Az a tapasztalatunk, hogy általában a lexikális tudás hiánya nem számottevő, sokkal nagyobb gond a magány és az egyedüllét. Nagyon izgalmas megfigyelni, hogy tulajdonképpen most az egész társadalom azt éli meg, amit a mi célcsoportunk, a beteg gyerekek nap mint nap. Egyik napról a másikra megváltozik a világ körülöttünk, egyedül maradunk, bezárkózunk, az eddigi terveket, célokat újra kell gondolnunk, a jövő pedig kétséges. Ezt most senkinek nem kell elmagyarázni. A beteg gyerekeknek viszont annyival nehezebb, hogy ők általában egyedül esnek ki az iskolai életből.”
Kép forrása: www.facebook.com/korhazsuli/
A KórházSuli Alapítványt bemutató korábbi cikkünket itt olvashatjátok.
Kiemelt kép forrása: Unsplash